[Meny]

CoderDojo Norrköping

Föreningen

CoderDojo Norrköping är en allmännyttig ideell förening med ändamål att främja barns och ungdomars intresse för programmering. CoderDojo Norrköping är en del av en internationell rörelse med syfte att sprida kunskap om programmering och följer i huvudsak internationella CoderDojos riktlinjer.

I enlighet med våra stadgar håller vi två stämmor om året där våra medlemmar har möjlighet att ta beslut om föreningens utveckling. Föreningens verksamhet sköts och utvecklas av föreningens styrelse. Mötesprotokoll och liknade publicerar vi som offentliga dokument.

Vi som driver CoderDojo Norrköping

Cia A Lundwall

Ordförande, spons, marknadsföring och event

Nej, jag är ingen hejare på programmering men jag vet att det är viktigt att kunna. Och att det är kul!

Har jobbat som lärare i många år men idag arbetar jag som facilitator på Student Innovation by LiU, som tillsammans med Linköpings universitet erbjuder en spännande kurs - inGenious.

CoderDojo Norrköpings historia

CoderDojo Norrköping startades av Marcus Nygren och Johan Holmlund och den första Dojon hölls den 29 mars 2014. Sedan dess har föreningen kontinuerligt hållit Dojos för barn och ungdomar mellan 7 och 17 år. 2015 fick föreningen sin egen grafiska profil. Idag är kanske ugglan den mest kända av våra profil-djur men minst lika söta är vår räv och vår groda.

CoderDojo Norrköping har alltid haft en stark koppling till Linköpings universitet, inte minst tack vare alla de studenter som genom åren jobbat som coacher på våra Dojos. Idag har vi coacher som studerar på LiU eller yrkeshögskola, någon går på gymnasiet, några jobbar som programmeringslärare eller är programmerare till yrket.

Genom åren har CoderDojo Norrköping haft många samarbeten och fått fina stipendier, donationer och verksamhetsbidrag. Tack vare stöttning från företag, kommunala och regionala verksamheter samt studentföreningar var vi kunnat erbjuda Dojos i 10 år och kunnat skapa roliga event för kommunens programmeringsintresserade barn och ungdomar.

CoderDojo har också haft vuxen- och föräldradojos, vi har deltagit på Kulturnatten, haft samarbetsprojekt med t ex Hyresbostäder, varit med att arrangera minihack, genomfört robotdojos och mycket annat.

Under Covid-pandemin försökte vi ha onlinedojos men vi förstod snart att våra barn och ungdomar hellre ville träffas på Strykbrädan, Laxholmstorget 3, för att umgås och ha roligt med andra som gillar att koda. Tack vare Norrköping Science Park har vi möjlighet att sitta centralt i stan, i jättefina lokaler och låna deras utrustning.

Under och efter pandemin gick föreningen lite på sparlåga men tack vare ett verksamhetsbidrag från Region Östergötland (som vi är oerhört tacksamma för) har vi kunnat göra ett omtag. Lagom till CoderDojos 10 års-jubileum drar vi igång och erbjuder dojos varannan vecka under hela året, med uppehåll för sommarlov.

Vi på CoderDojo Norrköping vill väcka intresset att koda hos unga. Sverige behöver nämligen många programmerare i framtiden. Tänk om vi om ytterligare 10 år kan säga att kommande generations programmerare startade sin karriär på CoderDojo Norrköping.

CoderDojo i...

Sverige

CoderDojo finns i flera städer i Sverige, till exempel i Stockholm.

Världen

CoderDojo finns över hela världen! Sedan starten i Irland 2011 har det vuxit till över 920 platser i 65 länder. Syftet är att få fler tjejer och killar att testa på att koda.

Mer information hittar du på coderdojo.com

[Footer]